In order to view this object you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player

Odsłon : 1152243

cz1

Strona Startowa

In order to view this object you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player

Powered by RS Web Solutions

Wycieczka do Warszawy

W dniach 17 – 20 października uczniowie naszej szkoły, a przede wszystkim klasy  III A gimnazjum, wzięli udział w wycieczce do Warszawy. Droga z Jeżowa Sudeckiego do stolicy niezbyt się dłużyła, ponieważ wyjechaliśmy w nocy (2.30) i większość drogi przespaliśmy. Niektórych trzeba było budzić na postojach, a nawet już w samej Warszawie. Stolica przywitała nas przepiękną słoneczną pogodą, która zresztą nie opuściła nas przez cały pobyt. Nasze zwiedzanie zaczęliśmy w dość „obywatelski” sposób, bo w Sejmie RP.

Tam spotkaliśmy się z p. Zofią Czernow, byłą prezydent miasta Jeleniej Góry, a obecnie posłanką. Pani Poseł pokazała nam najważniejsze miejsca w polskim parlamencie, a pani przewodnik przedstawiła rys historyczny tego ważnego dla Polski miejsca. Na koniec naszego spotkania wręczyliśmy Pani Poseł bukiet kwiatów, dziękując za spotkanie. Niestety, w tym dniu nie odbywało się posiedzenie Sejmu, ale nam na sejmowych korytarzach udało się spotkać wicemarszałka Sejmu i przewodniczącego Klubu Parlamentarnego PiS –    p. Ryszarda Terleckiego, a także posła PiS p. Andrzeja Melaka, który bardzo chętnie ustawił się z nami do wspólnego zdjęcia. Następnie spacerkiem przeszliśmy pod Belweder, czyli rezydencję Prezydenta RP, i weszliśmy na teren Łazienek Królewskich. Nasz przewodnik Daniel pokazał nam piękno „najszczęśliwszego miejsca w Warszawie”: Pałac na Wyspie, Starą Oranżerię, Biały Domek, Ogród Królewski i Ogród Chiński. Pod pomnikiem Szopena odpoczęliśmy po cały dniu, zjedliśmy „małe co nieco”, poobserwowaliśmy skaczące wiewiórki i dostojnie przechadzające się pawie. Dzień skończyliśmy, meldując się w miejscu naszego zakwaterowania, czyli w warszawskim HIT HOTELU. Drugi dzień naszego pobytu zaczęliśmy od śniadania . Następnie metrem przejechaliśmy do Centrum Nauki Kopernik, które usytuowane jest nad brzegiem Wisły. Tam przez 4 godziny poznawaliśmy tajniki nauki i techniki. Wszystko poprzez zabawę i doświadczenia. Natomiast po obiedzie przeszliśmy na Stadion Narodowy, którego prawidłowa nazwa to PGE NARODOWY. To jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie. Powstał na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Na jego trybunach może zasiąść 58 tysięcy kibiców. Zaskoczyła nas wielkość tego obiektu, ale najbardziej telebim podwieszony pod dachem, który miał wymiary 6m x 9m, czyli 54 m² !!! Liczby robiły na nas niesamowite wrażenie, czasem nawet trudno było w nie uwierzyć. Zwiedziliśmy wszystkie cztery poziomy stadionu. Obejrzeliśmy szatnie dla piłkarzy, gdzie poczuliśmy się prawie jak nasi reprezentanci. Na każdego zawsze czeka tam strój meczowy lub treningowy. Oprócz tego zwiedziliśmy miejsce regeneracji, odnowy i odświeżenia po meczu. O wielkości tego przepięknego obiektu niech świadczy fakt, że jego zwiedzanie zajęło nam prawie 2 godziny. Trzeci dzień to spacer po stolicy. Przeszliśmy się po Starym Mieście i Krakowskim Przedmieściem pod Pałac Prezydencki.     Na Placu Piłsudskiego obejrzeliśmy zmianę warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Następnie przejechaliśmy do Muzeum Powstania Warszawskiego. Jak się później okazało, to była prawdziwa namacalna lekcja historii. Opowieść o Powstaniu, jego żołnierzach i walce o stolicę wzbudziła w wielu z nas bardzo dużo emocji. Dzięki temu, że na lekcjach języka polskiego poznaliśmy różne historie wojenne, np. oglądając takie filmy jak: „Pianista” – historię Władysława Szpilmana, „Miasto 44” – opowieść o Powstaniu Warszawskim, a także omawiając lekturę „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego, wszystko to,  co zobaczyliśmy w muzeum, stało się jeszcze bardziej nam bliższe i realne. Zdarzyły się łzy… łzy smutku i współczucia… ale także łzy złości i bezradności… Nawet nie spodziewaliśmy się po sobie takich emocji. Najwięcej wrażeń dostarczyło nam przejście kanałami. Muzeum Powstania Warszawskiego to miejsce, które musi zobaczyć każdy Polak. Dla rozładowania tych emocji pojechaliśmy do jednej z największych galerii handlowych   w Warszawie – Złotych Tarasów. Tam każdy znalazł coś dla siebie. Duże wrażenie wywarło na nas kino VR. To nowa technologia, która pozwala oglądać filmy nakręcone w technologii 360°. Tego wieczoru, kiedy przeszliśmy jeszcze pod Pałac Kultury i Nauki, spotkaliśmy Policję, Straż i zbiegowisko ludzi. Dowiedzieliśmy się, że chwilę przedtem miał miejsce akt samospalenia przez jednego z obywateli naszego kraju. I znowu wróciły emocje, o których rozmawialiśmy przez całą drogę do hotelu. Ostatni dzień w Warszawie to przede wszystkim przygotowanie do wyjazdu. Ale zanim opuściliśmy stolicę, odwiedziliśmy groby na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Tam spoczywają znani ludzie, nie tylko ze świata polityki, ale także literatury, sportu i historii. Zobaczyliśmy groby m.in.: Juliana Tuwima, Władysława Szpilmana,  Kamili Skolimowskiej, Wojciecha Jaruzelskiego, Józefa Oleksego, Grzegorza Miecugowa, Władysława Bartoszewskiego, Grzegorza Ciechowskiego, Kazimierza Górskiego, Kazimierza Deyny, „Rudego”, „Alka” i „Zośki”, czyli bohaterów „Kamieni na szaniec”, a także ich autora, Aleksandra Kamińskiego. Przeszliśmy także pod pomnik i miejsce spoczynku ofiar katastrofy smoleńskiej. Powązki były ostatnim miejscem, które zobaczyliśmy w Warszawie. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Łodzi,w Centrum Nauki i Techniki EC1. W planetarium obejrzeliśmy pokaz o „czarnych dziurach”    i gwiazdozbiorach jesiennego nieba. Planetarium EC1 to najnowocześniejsze miejsce w Polsce. Pod osiemnastometrową kopułą znajduje się czternastometrowy ekran sferyczny i 110 wygodnych foteli. Po obiedzie ruszyliśmy w drogę powrotną do domu.
Wycieczka była bardzo udana, pełna wrażeń, emocji i zaskoczeń. Dziękuję wszystkim uczestnikom z klas III AB, IIAB gimnazjum, VIab i V szkoły podstawowej, p. Karolinie Łukomskiej i p. Arturowi Breczce za wspólne cztery dni niezapomnianych wrażeń, a p. Sołtys - Teresie Mitce za pomoc w sfinansowaniu wycieczki.